Bohaterowie, których kochamy i doceniamy

Bohaterowie, których kochamy i doceniamy

Lena Ciepielak

Jako miłośnicy książek i literatury bardzo często przywiązujemy się do ulubionych postaci z nierealnego świata. W każdym utworze znajdujemy taką osobowość, która szczególnie przypada nam do gustu. Niekiedy nawet utożsamiamy się z konkretnym bohaterem, wczuwamy się w jego rolę i przeżywamy perypetie, emocje, które mu towarzyszą. Kochamy wykreowane, fikcyjne osobowości, dzięki którym możemy przenieść się w inny świat i oderwać od szarej rzeczywistości.

Jest wiele różnych rodzajów bohaterów. Oczywiście najprostszym podziałem jest rozdzielenie ich na tych złych i dobrych. Okazuje się, że to ci źli, tzw. czarne charaktery, najbardziej ujmują nas za serce, chociaż powinno być inaczej. Uwielbiamy wyobrażać sobie naszego ulubionego herosa z opowieści i kreujemy go w naszej wyobraźni. Młodzi ludzie lubują się najczęściej w literaturze fantastycznej, starsi w romansach i kryminałach. Mimo to, w każdym z tych dzieł znajdziemy tą jednostkę, dla której jesteśmy gotowi przeczytać daną książkę, bez względu na ilość stron, czy nawet tomów. Domyślam się, że autorom bestsellerów musi być trudno stworzyć taką osobowość, by została zaakceptowana, a przede wszystkim pokochana przez czytelników. Z pewnością to nie lada wyzwanie! Myślę, że wymaga to wielu inspiracji, przemyśleń, obróbek itp. Jednak pomimo włożonego trudu  i poświęconego czasu, wychodzi im to znakomicie.

Jeśli miałabym wyznaczyć swoich ulubionych bohaterów z książek to na pewno byli by to:

  1. Chłopcy z „Kamieni na Szaniec”, a w szczególności zasługuje na wyróżnienie Zośka. W tej książce opisywane wydarzenia opierają się na faktach autentycznych i zadaniem pisarza było odtworzenie całej tej historii wraz z bohaterami. Mimo to uważam, że musiało być to wymagające zadanie, gdyż autor musiał odzwierciedlić postacie jak najdokładniej. Pamiętam, że była to moja jedna z ulubionych lektur w szkole, którą chętnie przeczytałam. Zośka był dla mnie wzorem walecznego, odważnego chłopca, z którego powinno się brać  przykład.
  2. Odchodząc od lektur szkolnych. Ulubionym moim bohaterem był także Patch, upadły anioł z serii książek „Cisza”. Podbił moje serce swoją tajemniczością, oddaniem, stanowczością. Sprawił, że mogłam czytać tom po tomie.
  3. Nie tylko męskie kreacje przypadły mi do gustu, ale także i damskie. Moją ulubioną bohaterką była Reed Brennan z serii „Tylko dla wybranych”. Spodobała mi się jej wytrwałość, inność, wewnętrzna siła, spryt i urok osobisty. To jedna z bohaterek, w którą lubiłam się wcielać i przeżywać jej historię.

Mogłabym podawać wiele innych tytułów książek, w których poznałam świetnych bohaterów. Natomiast przede wszystkim chciałam Wam pokazać, że bez względu na to, czy jest to lektura o tematyce wojennej, czy książka fantastyczna z istotami nadprzyrodzonymi lub zwykła książka o miłości z wątkiem kryminalnym dla nastolatków, to zawsze można znaleźć osobę, za którą będziemy podążać przez ten cały czas. Tematyka, styl, czy rodzaj nie mają znaczenia, kiedy bohater jest dobrze wykreowany, który przyciąga naszą uwagę. A Wy macie ulubionych bohaterów?

20161107_204529.jpg

Skomentuj

