5 polskich hitów lat 80′ i 90′ – Julia Kubacka

Witam!

Jak zdążyliście już zauważyć, tematem na ten tydzień jest MUZYKA. Jestem młodą osobą  i nie żyłam w latach 80′ bądź 90′, ale znam mniej więcej piosenki, jakie wówczas  były „na topie”. Dzięki nim potrafię wyobrazić sobie tamte czasy. Postanowiłam napisać Wam, jakie najbardziej zapadły mi w pamięć i jak one powstały.

 bez-tytulu

  1. „Słodkiego, miłego życia” Kombi

 

Tekst:

 

Dobre stopnie za chamstwo masz, to jest to
W nowym zwarciu za faulem faul, nim gruchnie gong
Mówią: szmal określa byt, trzymaj tak
Twarde łokcie pomogą ci i giętki kark

Czy to już znasz, kochanie
Czy nie wiesz, jak to jest
Czy wierzysz im bez granic
Czy zechcesz wierzyć mnie

Ref.
Słodkiego, miłego życia
Bez chłodu, głodu i bicia
Słodkiego, miłego życia
Jest tyle gór do zdobycia

Kto przegrany, nie liczy się, odpada z gry
Całuj klamkę, pohamuj wstręt, pohamuj sny
A nagrodę dostaniesz za piękny kurs
Rada głuchych nagrodzi cię bez zbędnych słów

Czy to już znasz, kochanie
Czy nie wiesz, jak to jest
Czy wierzysz im bez granic
Czy zechcesz wierzyć mnie

Ref.
Słodkiego, miłego…

 

Piosenka bardzo wpadająca w ucho. Aby zrozumieć tekst,  należy się w niego wsłuchać. W moim odczuciu opowiada on o trudnej miłości. Był to jeden z największych przebojów Kombi, a pierwszy raz można było go usłyszeć jesienią 1983 roku. Na XXI Krajowym Festiwalu Piosenki Polskiej w Opolu zdobył nagrodę publiczności i był wielokrotnie bisowany.

Jak powstał ten niezapomniany dotąd utwór?

Podczas trwania trasy koncertowej zespołu stała się tragedia – zmarł Leonid Breżniew. Ogłoszono wtedy 5-dniową żałobę narodową, a trasę grupy wstrzymano, przez co muzycy mieli sporo wolnego czasu. W hotelowym pokoju, w mieście Mineralne Wody Sławomir Łosowski skomponował melodię do piosenki, po powrocie zespołu do Polski został napisany tekst do muzyki przez Marka Dutkiewicza.

  1. „Statki na niebie” DeMono

 

Tekst:

 

Tak się nagle zachmurzyło
Szare sine ciężkie niebo
Zobaczyłem Cię za oknem
Wejdź do domu to nie zmokniesz
Może Ciebie tam nie było
Tylko ze mną coś się stało
Znów mnie oszukała miłość
Tak pragnąłem Twego ciała
I widzę tylko Twoje kapelusze….

Jak statki na niebie / x4

Ciemne chmury wiatr przegonił
Kiedy chciałem je dogonić
I zmieniła się pogoda,
Wiem, ze jutro Cię tu spotkam
Teraz sobie przypominam,
Dzisiaj tutaj być nie mogłaś
Przecież jeszcze nie wróciłaś
Może lepiej, bo nie zmokłaś
I widzę tylko Twoje kapelusze…

Jak statki na niebie / x8

 

Marek Kościkiewicz dopiero 5 lat temu zdradził, o co chodziło z tekstem przeboju lat 90′. Opowiedział, że w tamtych czasach nosiło się ekstrawaganckie kapelusze i właśnie taki miała tajemnicza pani Kasia. Napisał wtedy właśnie ten tekst, który przedstawił jako wiersz. Marek Kościkiewicz nigdy nie chciał przerabiać go na piosenkę.

Zapytany, czy ‚pani Kasia’ wie, że o niej jest ta piosenka, odpowiedział, że nigdy jej tego nie powiedział, ale być może się domyśla.

 

  1. „Kocham cię jak Irlandię” Kobranocka

 

Tekst:

 

Znikałaś gdzieś w domu nad Wisłą,
Pamiętam to tak dokładnie,
Twoich czarnych oczu bliskość,
Wciąż kocham Cię jak Irlandię.

A Ty się temu nie dziwisz,
Wiesz dobrze, co byłoby dalej,
Jak byśmy byli szczęśliwi,
Gdybym nie kochał Cię wcale.

Przed szczęściem żywić obawę
Z nadzieją, że mi ją skradniesz,
Wlokę ten ból przez Włocławek,
Kochając Cię jak Irlandię.

A Ty się temu nie dziwisz,
Wiesz dobrze, co byłoby dalej,
Jak byśmy byli szczęśliwi,
Gdybym nie kochał Cię wcale.

Gdzieś na ulicy Fabrycznej
Spotkać nam się wypadnie,
Lecz takie są widać wytyczne,
By kochać Cię jak Irlandię.

A Ty się temu nie dziwisz,
Wiesz dobrze, co byłoby dalej,
Jak byśmy byli szczęśliwi,
Gdybym nie kochał Cię wcale.

Czy mi to kiedyś wybaczysz?
Działałem tak nieporadnie.
Czy to dla Ciebie coś znaczy
Że kocham Cię jak Irlandię?

A Ty się temu nie dziwisz,
Wiesz dobrze, co byłoby dalej,
Jak byśmy byli szczęśliwi,
Gdybym nie kochał Cię wcale, Cię wcale.

 

Utwór został wydany w 1990 roku i uznawany jest za jeden z największych przebojów w historii polskiego rocka. Piosenka opisuje prawdziwe uczucia Andrzeja Michorzewskiego do pewnej dziewczyny z Włocławka, którą mijał codziennie rano, idąc do szkoły. Zaprosił ją nawet na randkę, ale kobieta nie przyszła.

Może się więc wydawać, że ta piosenka jest o miłości, ale to nieprawda – jest o bólu i utraconej miłości.

 

  1. „Na co komu dziś” Lady Pank

 

Tekst:

 

Stała pod ścianą sącząc kakao
Kapela cięła walca na sześć
Spytałem skromnie:  „czy pójdziesz do mnie ?”
Kiwnęła głową zgadzając się:

Trzeba zawsze żyć biegnącą chwilą
Na co komu dziś wczorajszy dzień

Topiłem smutki w butelce wódki
Obok Japończyk do lustra pił
Pytam się tego:  „powiedz dlaczego
też jesteś smutny ?” On na to mi:

Ref.
Na co komu dziś wczorajsza miłość
Na co komu dziś wczorajszy sen
Po co dalej pić to samo piwo
Kiedy czujesz, że uleciał gaz

Chciałem być sobą za wielką wodą
Na czekoladę poczułem chęć
Była namiętna, bardzo nieletnia
I dobrze znała refrenu sens

Ref.
Na co komu dziś wczorajsza miłość
Na co komu dziś wczorajszy sen
Po co dalej pić to samo piwo
Kiedy czujesz, że uleciał gaz

Spotkałem narzeczoną
Taką ze szkolnych lat
Próbowaliśmy mocno
by taniec naszych ciał
rozgrzała jakaś iskra

Ref.
Na co komu dziś wczorajsza miłość
Na co komu dziś wczorajszy sen
Po co dalej pić to samo piwo
Kiedy czujesz, że uleciał gaz

 

Szczerze mówiąc, nie wiedziałam, o jakim utworze mam tu napisać. Nie potrafiłam wybrać jednego, najlepszego, ale ostatecznie padło na „Na co komu dziś”. Lady Pank jest zespołem, który ma wielu fanów na całym świecie. Ich piosenki nadal lecą w radiach i są uwielbiane przez kolejne pokolenia.

 

  1. „Dni, których nie znamy” Marek Grechuta

 

Tekst:

 

Tyle było dni, do utraty sił,
Do utraty tchu, tyle było chwil,
Gdy żałujesz tych, z których nie masz nic,
Jedno warto znać, jedno tylko wiedz.

Że ważne są tylko te dni, których jeszcze nie znamy,
Ważnych jest kilka tych chwil, tych, na które czekamy,
Ważne są tylko te dni, których jeszcze nie znamy,
Ważnych jest kilka tych chwil, tych, na które czekamy.

Pewien znany ktoś, kto miał dom i sad,
Zgubił nagle sens i w złe kręgi wpadł,
Choć majątek prysł, on nie stoczył się,
Wytłumaczyć umiał sobie wtedy, wtedy właśnie, że…

Ważne są tylko te dni, których jeszcze nie znamy,
Ważnych jest kilka tych chwil, tych na które czekamy,
Ważne są tylko te dni, których jeszcze nie znamy,
Ważnych jest kilka tych chwil.

Jak rozpoznać ludzi, których już nie znamy?
Jak pozbierać myśli z tych nieposkładanych?
Jak oddzielisz nagle serce od rozumu?
Jak usłyszysz siebie pośród śpiewu tłumu?

Jak rozpoznać ludzi, których już nie znamy?
Jak pozbierać myśli z tych nieposkładanych?
Jak odnaleźć nagle radość i nadzieję?
Odpowiedzi szukaj, czasu jest tak wiele.

Ważne są tylko te dni, których jeszcze nie znamy,
Ważnych jest kilka tych chwil, tych na które czekamy,
Ważne są tylko te dni, których jeszcze nie znamy,
Ważnych jest kilka tych chwil, tych na które czekamy.

Na na na na na na na na na ….

 

I na pierwszym miejscu piosenka, którą mogę czytać w kółko i w kółko 🙂 Tekst do niej napisał sam Grechuta, a muzyką zajął się Jan Kanty Pawluśkiewicz. Ukazała ona się jednak w latach 70′, ale nie mogłam powstrzymać się przed napisaniem o niej.

Ciekawostką jest, że utwór ten jest uważany przez kibiców za nieoficjalny hymn klubu piłkarskiego Korona Kielce.

 

To byłoby na tyle, jeśli chodzi o piosenki ‚z tamtych czasów’. A może Wy macie jakieś swoje ulubione? Chętnie posłucham!

Skomentuj

