http://party.pl/porady/dom/dziecko/czy-swiety-mikolaj-istnieje-co-powiedziec-dziecku-95520-r1/

6 Grudnia – Dzień Świętego Mikołaja

 

Co rok, nasze pociechy z niecierpliwością wyczekuje dnia 6 grudnia, który jest dniem Świętego Mikołaja. To jedyny taki dzień (nie licząc gwiazdki, Bożego Narodzenia), kiedy otrzymujemy prezenty. Każde dziecko z rana, szybciutko udaje się pod choinkę i szuka upragnionego pakunku.

Kim był Święty Mikołaj?

Święty Mikołaj (inaczej biskup Miry) ze względu na przypisywane mu legendą uczynki (m.in. cały majątek rozdał biednym), dostał miano osoby rozdającej prezenty dzieciom. Przedstawiany jest jako starzec z siwą, długą brodą, często w infule i pastorałem, z workiem prezentów i rózgami w dłoni. 6 grudnia (Jest to rocznica śmierci Mikołaja) grzecznym dzieciom przynosi prezenty, a niegrzecznym rózgę. Na początku Święty Mikołaj przybywał z południa. W średniowiecznym Amsterdamie Sinterklaas przypływał żaglowcem z dalekich mórz, a wór z prezentami niósł ciemnoskóry sługa zwany Zwarte Piet. Clement Clarke Moore w 1823 roku napisał wiersz „Noc wigilijna”, w którym Św. Mikołaj podróżuje z bieguna północnego ogromnymi saniami zaprzężonymi w renifery. Fakt ten został szybko zaakceptowany i tak wizerunek Mikołaja uległ zmianie. Obecnie postać ta wywodzi się z kultury brytyjskiej i amerykańskiej. W większej części Europy, w tym w Polsce, mikołajki obchodzone są tradycyjnie 6 grudnia i są one wspomnieniem świętego Mikołaja, biskupa Miry. Rankiem tego dnia dzieci, które przez cały rok były grzeczne, znajdują prezenty  pod choinką, w buciku lub w innym przygotowanym miejscu.

http://dekoret.pl/serwetki-mikolaje/239-serwetka-swiety-mikolaj-biskup-i-dzieci.html
Źródło: http://dekoret.pl/serwetki-mikolaje/239-serwetka-swiety-mikolaj-biskup-i-dzieci.html

Współczesny Mikołaj

Obecny wizerunek  został spopularyzowany w 1930 roku przez koncern Coca-Cola, dzięki reklamie napoju stworzonej przez amerykańskiego artystę – Freda Mizena. Rok później nowy wizerunek św. Mikołaja przygotował, także na zlecenie Coca-Coli, Haddon Sundblom.  Święty kojarzony jest głównie z kolorem czerwonym, w którym jest cały jego strój, ozdobiony puchatymi, białymi wykończeniami. Do tego czerwona, trójkątna czapka z białym pomponem. Nie zapominajmy o wielkim czarnym pasku przy spodniach i wysokich czarnych butach. Na dodatek, na swoich plecach dźwiga wielki, brązowy wór z prezentami. Postać ta jest głównie przyjaźnie odbierana przez dzieci, które już kilka dni przed jej przyjściem piszą swoje listy, czekając na upragnione prezenty. Sporo filmów familijnych powstaje na temat świętego. Ukazywany jest jako starszy Pan, który mieszka na biegunie północnym, posiada własną fabrykę prezentów, w której pomagają mu elfy.

z14229901q

Wierzymy, czy nie?

Będąc dziećmi nie odróżniamy często fikcji od rzeczywistości. Wszystko jest dla nas prawdziwe i jak najbardziej realne. Pamiętam, kiedy byłam dzieckiem i mocno wierzyłam w staruszka z siwą, długą brodą. Pisałam listy, w których nie pisałam wiele o zabawkach, ponieważ najbardziej chciałam upragnionego pieska. Napisany list pozostawiałam na parapecie. Kiedy znikał, byłam zawsze pewna, że zabrał go staruszek w czerwonym stroju. Rodzice zawsze mówili mi, że muszę być cierpliwa bo Mikołaj ma sporo dzieci  do odwiedzenia. Kiedy zobaczyłam, że nie ma listu to byłam mega szczęśliwa. Potem czekałam do 6 grudnia na prezent. Rano leciałam pod choinkę i znajdowałam go. Nie zawsze było tam  to co chciałam, ale i tak sprawiało mi to radość. Z wiekiem wiedziałam, że Świętym Mikołajem są tak naprawdę rodzice, ale mimo to i tak prezenty oraz święta sprawiały, że bez względu na wiek czułam się dzieckiem. Myślę, że mimo świadomości, iż jednak ten nasz staruszek z brodą nie istnieje, ( a raczej nie jest wśród nas ) i nie sunie saniami po naszym niebie, to przez ten czas powinniśmy zawsze stworzyć taką atmosferę tego, że ta magia naprawdę istnieje, magia świąt. Każdy z nas może być Świętym Mikołajem i co roku,  nim jesteśmy, czyż to nie wspaniałe? Święta, to najpiękniejszy czas, kiedy można się obdarowywać prezentami i być razem, dlatego  zawsze o tym pamiętajmy.

http://party.pl/porady/dom/dziecko/czy-swiety-mikolaj-istnieje-co-powiedziec-dziecku-95520-r1/
źródło: http://party.pl/porady/dom/dziecko/czy-swiety-mikolaj-istnieje-co-powiedziec-dziecku-95520-r1/

Lena Ciepielak (Rebel)

Jedna uwaga do wpisu “6 Grudnia – Dzień Świętego Mikołaja

Skomentuj

